torsdag 25 november 2010

Dag 3 - Dina föräldrar

Jag har två föräldrar, en mamma och en pappa. De är gifta sedan 23 år tillbaka och kommer förmodligen aldrig att skilja sig, även om de bråkar då och då, för ingen av dem kommer någonsin kunna hitta någon bättre.

Min mamma är den enda person jag känner som jag definitivt kan säga har civilkurage. I min värld är hon definitionen av ordet. Om någonting är fel så tittar hon inte åt något annat håll, utan hon gör någonting åt saken. Det är en del av henne som jag önskar att jag ärvt; även om jag försöker så vet jag att jag ofta blundar istället för att se.

Någonting jag har ärvt av henne är envishet. Det är nog också en ganska bra egenskap, men den har som man kan förstå lett till många konflikter oss emellan. Idag håller vi dock väldigt bra sams, till skillnad från för ett par år sedan.

Min mamma är lite pedantisk, ogillar att laga mat, kör motorcykel, har ett rättspatos av rang och är nästan lika pälsdjursallergisk som jag.

Min pappa är nog min idol. Han har visat att man faktiskt kan göra vad man vill, oavsett vilka förutsättningar man har. När han gjort lumpen fick han jobb på en tidning och blev så att säga autodidakt journalist. Efter tio år bestämde han sig för att bli läkare, flyttade till Stockholm, började plugga, träffade mamma, gifte sig, fick barn, fortsatte plugga, jobba och laga mat åt oss och blev till slut färdigutbildad. Min pappa är till viss del gynekolog och det år att prata om preventivmedel och PMS med honom utan att det blir konstig stämning.

Min pappa kan inte sitta stilla. Antingen går han på gym, eller är ute och joggar, eller är ute och cyklar - bokstavligt talat - eller är ute och åker skidor. Han åkte Vasaloppet första gången när han precis fyllt 50 och är nu nere under 8½ timmar (-e?), något som jag nämner för jag vet att han är stolt över det. Pappa har alltid dragit ut mig på helgerna för att hitta på något, och jag insåg för en tid sedan att utan min pappa skulle jag förmodligen inte kunna saker som att åka slalom och simma frisim.

Min pappa gillar att laga mat, vill lära sig italienska, kan precis allt om svensk sporthistoria är lika lättpåverkad som jag när det gäller dialekter - även om han mest påverkas av dalmål.

Jag är arg på mina föräldrar ibland - på senaste tiden väldigt ofta - och det finns saker som vi nog alla önskar att vi hade gjort annorlunda, men i det stora hela - som är det som räknas - så är de mina bästa föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar