fredag 23 september 2011

In the name of love

(Pride)

Alltså. Jag måste bara få ur mig. Jag HATAR folk som säger "Men alltså, några av mina bästa vänner är homo!"
Eller okej då, hata är ett starkt ord, men jag klarar det inte. Vad vill ni ha för svar? "Wow, vad fördomsfri och underbar du är som inte gör skillnad på dina vänner utefter sexuell läggning!" För det var typ exakt det du precis gjorde.
Jag tror att "den moderna människans" största svaghet som art är vårt behov att gruppera in oss själva och varandra i kategorier. Man, kvinna, svensk, utländsk, homo, hetero etc. Det är ett vi-och-de-koncept som omöjligt kan hålla i längden som ligger bakom de stora konflikterna i världen. Jag kan inte förstå varför vi envisas med att bara hålla fast vid de totalt värdelösa delarna av globaliseringen och teknikrevolutionen genom förstöra planeten genom att resa jorden runt och möta andra kulturer men sen ändå sitta hemma och förkasta dessa.

Det är existensialistisk fredag helt enkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar