tisdag 27 september 2011

Allmän vegetarian-betraktelse

Jag har insett att min vegetarianism tar sig uttryck i att jag äter kött, men jag köper det inte själv. Exempel: idag blev jag uppringd halv elva och ombedd att komma tidigare till jobbet. Självklart svarar jag ja, vad annars göra mellan 11 och 14 en tisdag liksom. Eftersom det blir lite tight med tiden hinner jag inte fixa nån lunch att ta med, med jag har ju yogurth och müsli så jag kan klara mig en dag på det. Väl på jobbet ska min chef iväg och fixa lite grejer och så och frågar om jag har lunch med mig (hon frågar varje dag när jag kommer om jag har ätit). Sanningsenligt svarar jag nej. Hon erbjuder då mig sin egen lunch - pasta med köttfärssås. Eftersom jag vet att jag behöver lite mer mat än yogurth mitt på dagen tackar jag ja. Hade jag ordnat lunch själv hade det med största sannolikhet blivit en bönsallad eller wok, men får man gratis lunch så känns ju kött helt OK...
En vegetarian-teori (eller kanske ett försvarstal till mig själv?) är att jag tror att det gör större skillnad ifall jag för det mesta avstår kött och då också avstår från att laga kött hemma, men istället äter kött när det lagas. Det känns som att kött till 3 personer 3 dagar i veckan är bättre än kött till 2 personer 7 dagar i veckan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar